AutoLane – automatikus hegymenet innovatív talajműveléssel
AutoLane automatikus sávtartó rendszer a Catros-2TX géphez
A talajművelés területén manapság gyakran használnak automatikus nyomvezető rendszerrel ellátott traktorokat, amelyek a munkagép munkaszélességétől függően rögzített A-B vonalakat vagy kontúrokat képesek követni. Az A-B vonalak beállítása a munkaszélesség és a gép felszerelési helyzetének függvényében történik.
Elméletben azt feltételezzük, hogy a gép egyenesen a traktor mögött halad a domboldalakon. A gyakorlatban különösen a vontatott talajművelő gépek, például a rövidtárcsák esetében azonban az tapasztalható, hogy a gép domboldalakon lefelé térül, és így eltér a traktor nyomától.
Emiatt a ténylegesen megművelt terület nem egyezik meg a nyomvezető rendszerben szereplő elméleti területtel, ami azt eredményezi, hogy bizonyos területeket duplán vagy egyáltalán nem művelnek meg. Ennek az az oka, hogy a gyakorlatban a lejtmenet miatti nyomeltolódást nem korrigálják minden egyes irányváltásnál. Ezenkívül a domboldal meredeksége nem egyforma a teljes hosszúságon. A változó eltérülés azon nem kerül korrigálásra az adott pályán haladva.
A gép munkájának eredménye sem optimális, mivel a ferdén haladó gépeknél a művelőeszközök nincsenek egymáshoz hangolva, ami azt eredményezi, hogy a gép nem a teljes felületen műveli a talajt. Ferde húzás esetén a második tárcsasor pontosan az első sor munkaterületén haladhat, és a közbenső terület megműveletlen marad. Vagy a henger a ferde eltolódás miatt nem tömöríti vissza azt a részt, ahol a tárcsák dolgoztak. Az egyenetlen beforgatás és visszatömörítés megakadályozza az árvakelésű gabona gyors és egyenletes kelését, növeli a gyomosodást, és ezáltal negatív hatással van a következő növénykultúrára.
A domboldalakon való haladás mellett a nyomkövetés pontatlanságát befolyásolhatja az első és a második tárcsasor eltérő kopása is. Az első sor tárcsái általában gyorsabban kopnak, mivel ezek a tárcsák dolgozzák fel elsőként a még meg nem művelt talajt, míg a második tárcsasor már a meglazított talajrétegen dolgozik.
Ezenkívül a V-elrendezésű tárcsákkal ellátott rövidtárcsáknál a talaj erősen változó tulajdonságai miatt előfordulhat, hogy a gépek nem mindig pontosan a traktor mögött haladnak.
V-elrendezés esetén - mint minden AMAZONE rövidtárcsánál - az első és a második tárcsasor tárcsái egymással szemben vannak elhelyezve. A tárcsák soronként egyenletes elrendezése fix tárcsatávolságot biztosít a teljes munkaszélességben. Ez a megoldás - az X-elrendezéssel szemben - a teljes munkaszélességben állandó művelési minőséget szavatol.
Ez alapvetően annyit jelent, hogy a gép nem követi pontosan a traktor nyomvonalát, függetlenül attól, hogy domboldalon vagy erősen változó sík talajon halad, ami nem optimális erőgörbét eredményez a szerelvénynél.
A technika jelenlegi állása
A vontatott rövidtárcsáknál jelenleg nincs hatékony műszaki megoldás, amely megakadályozná a gép lejtőn való eltérülését. Egyes területeken különleges domboldalművelő tárcsákat használnak, amelyek ugyan csökkentik a jelenséget, de nem tudják teljesen kiküszöbölni azt.
A domboldalakon történő nyomkövetés során felmerülő átfedések és műveletlen területek problémájának kiküszöböléséhez egy további GPS-vevővel lehetne dolgozni, hogy a nyomvezető rendszer ki tudja igazítani a traktor A-B vonalát. Ez azonban nem kompenzálja a gép ferde húzását. Az A-B vonal előző nyomhoz való eltolásával csak átfedésbe kerülnek a művelési pályák, hogy ne maradjon megműveletlen felület. Még ezzel a megközelítéssel is rosszabb lesz a rövidtárcsa művelési eredménye, és a húzási irány sem optimális.
A meglévő koncepciók, pl. a tárcsák X-elrendezése 2 sorban, a tárcsaelrendezés erőegyensúlyával szinte oldalirányú elhúzódástól mentes, egyenes futást biztosítanak síkon, változó talajok mellett. Szembetűnő, hogy az X-elrendezésű rövidtárcsák helyzete a középhelyzet körül ingadozik, és itt is eltér a tényleges munkaszélesség az elméletitől. Az ingadozás kiegyenlítése érdekében itt is kisebb munkaszélességet kell beállítani a kormányrendszerben. Domboldalon azonban az X-elrendezés sem akadályozza meg az eltérülést.
Az X-elrendezés nagy kihívást jelent, mivel az egymással szemben lévő tárcsákat soronként középre kell rendezni, hogy minden körülmények között teljes területen folyjon a művelés. A középső összezáródó terület (piros háromszög) általában nem megfelelően kerül megművelésre, az átforgatás a körülményektől függően gyakran nem egyenletes. A gép negatív hatással van a talajfolyamra, ami a talaj típusától függően a talaj és a szerves anyagok keresztirányú eloszlása miatt egyenetlen művelési eredményt adhat az utóművelő eszköz mögött.
Az új AutoLane rendszer
Ennek a kihívásnak a megoldására az AMAZONE az Agritechnica 2025 kiállításon bemutatja az AutoLane nevű új, innovatív rendszert, amely kiegyenlíti a rövidtárcsák domboldali eltérülését, és kompenzálja a dupla áthaladásokat és a területek kimaradását domboldalon és változó talajviszonyok között. Ennek során a vontatott rövidtárcsa traktorhoz képesti eltérülését egy szögérzékelő folyamatosan méri, az AmaTron 4 ISOBUS terminál pedig feldolgozza. A rövidtárcsa dőlésszögét domboldalakon egy giroszkóp méri aktív helyzetméréssel.
A domboldali eltolódást leíró görbe alapján a rendszer kiszámítja a traktor és a rövidtárcsa között szükséges szöget és beállítja azt. Az előírt szögtől való eltérés a hátsó tárcsasor elmozdulását okozza, ami lejtőn való eltolódáskor a rövidtárcsa ellentétes irányú felfelé tolódását eredményezi. A hátsó sor munkamélységét minimálisan megnövelve a rövidtárcsa balra tolódik. Ha viszont a második tárcsasor munkamélységét minimálisra csökkentjük, akkor a gép jobbra tolódik. Általában elegendő a tárcsasor minimális beállítása, így a művelésre gyakorolt hatás elhanyagolható. A tárcsasorok egymáshoz viszonyított beállítása a bevált AMAZONE SmartFrame segítségével lehetséges. Az állító munkahenger megengedett lökethossza az aktuális munkamélység függvényében korlátozott. Az elektrohidraulikus alkatrészek, a különböző csapágyérzékelők és szögérzékelők, valamint az ISOBUS vezérlés integrálása képezi a Catros-2TX AutoLane rendszerének alapját.
Az első és a második tárcsasor között a rendszerből adódóan eltérő (az első sorban nagyobb) tárcsakopást az AutoLane a megváltozott oldalra húzás révén szintén képes észlelni. A kopott tárcsák miatt fellépő nyomeltérést a rendszer automatikusan kompenzálja.
A nyomkövető utánfutás automatizálása az AutoLane segítségével
- Az AMAZONE Catros-2TX rövidtárcsák az AutoLane rendszernek hála a legkülönbözőbb körülmények között is pontosan követik a traktor nyomvonalát. Nem számít, hogy domboldalakon vagy rendkívül változó talajviszonyok között dolgoznak.
- Nem lesznek műveletlen területek, az árvakelésű gabona egyenletes csírázása ösztönözhető, a gyomosodás csökken a következő kultúrákban. A gyomirtáshoz szükséges további intézkedések csökkenthetők.
- Nem kell kétszer művelni, így csökken a talajszerkezet károsodása és a párolgás miatti talajvízveszteség.
- Üzemanyag és munkaidő takarítható meg, optimálisabb kopás érhető el.
- Az AutoLane észleli a rendszer által okozott, az első és a második tárcsasor között eltérő kopási viselkedés miatt megjelenő nyomvonal-eltérést és automatikusan kiegyenlíti azt.
- Az érzékelőkkel vezérelt elektrohidraulikus rendszerek emellett alapot biztosítanak a jövőbeni teljesen autonóm munkafolyamatokhoz, amelyekben a felhasználónak nincs közvetlen befolyása a munkavégzés eredményére és állandó a minőség.
- Az AutoLane automatikus szabályozásával növeli a használat kényelmét, így még a gyakorlatlan és tapasztalatlan járművezetők számára is egyszerűen és felhasználóbarát módon használható.
Galéria