Így működik az Xpress-rendszer

EDX-XPress-Illu_100727_internet_2_170_rdax_155x300.jpg

A hagyományos beszívott levegős magadagolás helyett az EDX vetőgépnél az Xpress magadagoló és vetőrendszer kerül alkalmazásra. A magadagolás és a maglehelyezés el van különítve egymástól: Az aktív túlnyomásos rendszer a vetőmagot a magadagolón és a belövőcsövön keresztül szállítja a vetőbarázdába történő pontos lehelyezésig. Így akár 15 km/h munkasebesség is elérhető.

Az Amazone három növénykultúrához, a kukoricához, a napraforgóhoz és a repcéhez, alapvetően két-két magadagoló dobot ajánl, hogy a vetőmag eltérő tulajdonságaihoz (alak, átmérő stb.) alkalmazkodni tudjon, és hogy a magadagolás megfelelő legyen.

A magvak pontos, pneumatikus adagolása a géptől és a sortávolságtól függően egyidejűleg 6-16 sorba történik a központi magadagoló dobon keresztül. Ennek a dobnak a furatainál központosan és szinkronizáltan állítható maglesodró egységek találhatók a magadagoláshoz.

A szemenkénti szétválogatás után a vetőmagok tömlőkön át a térben elválasztott lehelyezési területre kerülnek, amelyet az úgynevezett Xpress felfogórendszer a magároknyitóval és a felfogógörgővel „lezár”. A barázdaformázó az előtte futó két vágótárcsa nyomvonala mentén derékszög keresztmetszetű barázdát húz. Az ez után következő felfogótárcsa alul és az oldalfalakon alakzáróan lezárja ezt a barázdát, így a magok még kedvezőtlen talajviszonyok esetén sem tudnak elgurulni, hanem megbízhatóan felfogja és a helyükre nyomja őket. Ez biztosítja az optimális vetési minőséget. Mivel a felfogótárcsa közvetlenül a barázdaformázó mögött van elhelyezve, a vetési minőség növekvő haladási sebesség esetén is állandó marad. Előnyt jelent a hagyományos szemenkénti vetőgépekhez képest az is, hogy a lehelyezési pontosság az Xpress fogórendszernél már nem függ a vetőcsoroszlyák kopottságától.